Tredjepartslogistik
Oavsett verksamhet eller behov kan vi hjälpa dig med dina utmaningar inom logistik. B2B, D2C, retail eller en kombination – vi erbjuder skräddarsydda lösningar som din tredjepartslogistik-parter.
Kontakta oss!
Logistiklösning för olika verksamheter
Vi är en extern part som hjälper dig med din logistikutmaning. Tredjepartslogistik innebär att vi som tredje part tar hand om de logistiska funktionerna mellan dig och slutkund. Tredjepartslogistik förkortat kan benämnas som 3PL. Anledningarna till behovet av en tredjepartslogistik-partner kan vara många, så som brist på lagerutrymme eller tid.
Både stora och små verksamheter inom B2B, B2C, D2C, retail och e-handel (eller en kombination av dessa) passar bra hos oss tack vare vårt egenutvecklade WMS (Warehouse Management System). Det gör att vi som tredjepartslogistik-partner är flexibla och anpassar lösningar efter dina specifika behov.
Har du behov av ytterligare tjänster inom logistik, till exempel cross docking eller drop-shipping, löser vi det också.
Oavsett ditt behov kan vi hjälpa dig med din utmaning. Vi automatiserar våra kunder!
B2B, D2C, retail eller en kombination, vi löser ditt behov
Att outsourca logistiken till ett annat företag, som Shelfless, innebär flera fördelar:
Flexibilitet för dig
Vi anpassar ditt lagerbehov efter din verksamhet
Hållbarhet i fokus
Vi jobbar för att minimera luften i varje paket som skickas
Ha kontroll
Fyll insyn genom hela logistikkedjan i Partnerportalen
Vi automatiserar
Vi har automatiserade lager och returhubbar i hela Norden
Hur fungerar flödet med tredjepartslogistik?
Integration
Som ny kund i vår tredjepartslogistik-tjänst börjar vi med att sätta upp integrationer mellan dina och våra system.
Mer om Digitala tjänster
Inhantering och lagerhållning
Vid inhanteringen tar vi emot och räknar noggrant av alla produkter. Våra lager är utrustade med både automationslösningar, hyllor och pallstallage för att smidigt kunna anpassa lagerhållningen. Som din tredjepartslogistik-partner är vi alltid redo att anpassa oss efter din företagsresa.
Mer om Inhantering och lagerhållning
Plock och pack
Vi plockar på en rad olika sätt, allt från helt manuellt till helautomatiserat. Det går också att kombinera olika plockmetoder beroende på verksamhet och produkter. När ordern kommer till packstationen kan vi anpassa packningen efter dina önskemål.
Mer om Plock & pack
Emballage
Vi erbjuder vi ett stort urval av både wellådor, e-handelspåsar och mailingbags, både från det vi kallar vårt standardutbud som alltid finns på våra lager, till helt varumärkesanpassade lösningar efter önskemål och behov.
Mer om Emballage
Frakt
Världen är din marknad, och som transportoberoende tredjepartslogistik-partner väljer du det fraktalternativ som passar din verksamhet bäst. Hos oss behöver du inte ha eget fraktavtal, utan får ta del av våra avtal. Det gör att vi kan hjälpa dig att sätta ihop en så optimal fraktlösning som möjligt, som är anpassad efter din verksamhets behov.
Mer om vår frakttjänst
Vad är tredjepartslogistik (3PL)?↓
Tredjepartslogistik innebär att en tredje part övertar vissa logistiska funktioner mellan dig och slutkund. Det kan även benämnas som 3PL. Anledningarna till behovet av en tredjepartslogistik-partner kan vara många, så som brist på lagerutrymme eller tid. Vi hjälper dig med din utmaning, vare sig du riktar dig B2B, D2C, retail eller en kombination.
Vilka tjänster kan en 3PL-leverantör erbjuda?↓
Vi på Shelfless erbjuder anpassade fulfilmentlösningar för just din verksamhet. Vårt WMS (Warehouse Management System) är utvecklat för att passa stora och små, B2B, B2C, D2C, retail och e-handel, eller en kombination. Tjänster utöver lagerhållning, frakt och returer är till exempel extern kundtjänst, förädling, drop shipping och crossdocking. Kontakta oss så berättar vi gärna mer om vilka tjänster vi kan erbjuda dig.
Vilka fördelar kan en 3PL-leverantör erbjuda?↓
Genom att outsourca logistikflödet kan du fokusera på kärnverksamheten utan distraktioner. Vi sköter allt från inhantering till leverans, returhantering och kundservice.
Det innebär flexibilitet för dig, vi anpassar lagerbehovet efter din verksamhet. Vi jobbar alltid med ett hållbarhetsfokus, till exempel genom att minska luft i varje paket som skickas. Du får full insikt i hela logistikkedjan i Partnerportalen. Med automatiserade lager och returhubbar i hela Norden säkerställer vi en smidig upplevelse för dig som kund hos oss.
Vad är skillnaden mellan en 3PL-leverantör och en 4PL-leverantör?↓
En 3PL (tredjepartlogistikleverantör) tar hand om logistiken åt ett företag, vilket inkluderar lagerhållning, plock och pack av ordrar och att skicka iväg paketen till slutkunderna. En 4PL (fjärdepartlogistikleverantör) är en högre nivå av logistikpartner som tar på sig ansvaret att planera och optimera hela logistikkedjan, inklusive fulfilment, leveranser och teknisk utveckling.
Vi på Shelfless ser oss mer som en 4PL-leverantör av fulfilmentlösningar, men har valt att kalla vår tjänst för 3PL, då det är den allmänna termen för tjänsten i Sverige.
Vad kostar det att använda en tredjepartslogistik?↓
Är du intresserad av en skräddarsydd 3PL-lösning för din verksamhet? Kontakta oss för mer information och pris, så hjälper vi dig vidare.
Behov av ytterligare tjänster?
Tillsammans bygger vi ihop ett flöde som passar just ditt företag och dina kunder. Hos oss finns inga fasta standardlösningar, utan vi tittar på ditt behov och skapar lösningar utifrån det. Det innebär att det är du som sätter begränsningarna. Läs mer om våra ytterligare tjänster:
|
Kolla även in det här
Du har klickat hem en produkt från en e-handel. En lagom stor produkt som kommer passa perfekt på den där outnyttjade platsen i ditt hem. Du får en notis om leverans och går för att hämta ditt paket. Konstigt, paketet är större än du tänkte dig? Allt får sin förklaring när du öppnar paketet. Där ligger din nya produkt, men runtomkring är utrymmet fyllt med papper i konfettiformat och… luft?
Black Friday, Black Week, eller till och med Black Month, är årets höjdpunkt inom e-handeln. Därför är vårt fokus glasklart – att leverera slutkundernas fynd så snabbt som möjligt, trots en ofta flera hundraprocentig ökning av inkommande ordrar. Hur funkar det i praktiken? Och vad behöver vi för info från dig som e-handlare för att säkerställa en smidig upplevelse? Ta en närmare titt på hur vi tillsammans kan göra Black Friday till din e-handels höjdpunkt, utan att du behöver oroa dig för logistiken.
Att välja rätt 3PL-leverantör kan vara en utmaning. När det gäller att outsourca lagerhantering och fulfilment för din e-handelsverksamhet är det viktigt att göra en noggrann och välinformerad bedömning. I denna artikel kommer vi att diskutera fem viktiga faktorer som du bör överväga innan du väljer en 3PL-leverantör för din e-handelsverksamhet.
Cyber Monday var från början e-handelns svar på de fysiska butikernas Black Friday-yra. Idag ses det snarare som en förlängning av kampanjperioden, och startskottet för julhandeln.
Har du frågor, eller önskar du en ännu bättre bild av vad vi skulle kunna erbjuda ditt företag? Vi berättar gärna mer!