En kundtjänst för dina kunder
Funderar du på att outsourca din kundtjänst? Vi finns här för dina kunder och har stor erfarenhet av att hantera extern kundtjänst inom en mängd olika branscher och en rad olika kunder.
Kontakta oss!
Med stor flexibilitet och effektiva systemstöd erbjuder vi den tillgänglighet och hjälp dina kunder behöver när de vill komma i kontakt med kundtjänst. Vi jobbar för att bemöta, hjälpa och sprida upplevelsen av ditt varumärke på absolut bästa sätt. Vi vill underlätta för dig som partner till oss – vi tar hand om kundtjänsten så du kan fokusera på kärnverksamheten.
Det finns flera fördelar med att kombinera vår externa kundtjänst med att vara logistikkund hos oss. Kundtjänsten har nära kontakt med både lagret och andra avdelningar internt, vilket gör det lätt att svara på frågor och hitta den information slutkunden ofta vill veta. I vårt WMS (Warehouse Management System) kan vi snabbt hitta specifik orderinformation. Läs mer om våra logistiktjänster här.
Kom igång med kundtjänst utan krångel
För att vi ska göra ett så bra jobb som möjligt vill vi veta mer om dig, ditt företag, volymer av kundtjänstärenden och dina förväntningar framåt. Oftast behöver vi även utbildning inom ditt sortiment för att kunna vara en rättvis och kunnig representant för din verksamhet. Om det behövs bokar vi in det.
Vi lägger till ert telefonnummer i vår växel samt mailadress i vårt system. På så vis finns alla kontaktvägar samlade på ett ställe, och du kan vara trygg i att det alltid är samma kundtjänst-team på som svarar på dina kunders ärenden.
Kontaktvägar
Vi erbjuder flera kontaktsätt som du kan kombinera hur du vill, ett eller flera – det som passar dina kunder bäst.
Kundtjänst via e-post är det vanligaste kontaktsättet för de flesta av våra kunder. Slutkunden kan då höra av sig när som helst på dygnet och få svar inom överenskommen tidsram. Många slutkunder upplever att det kan vara skönt att slippa sitta i eventuell telefonkö, eller önskar få sitt svar skriftligt. För att vi ska kunna hantera reklamationer åt dig krävs en e-post för att slutkunden ska kunna skicka in bilder och video som vi kan ta ställning till.
Vi ser också en tydlig trend i att den yngre generationen väljer att mejla, chatta eller använda sociala medier framför att ringa. Men för den som vill få svar snabbt kan e-post dock upplevas som långsamt, därför är det vanligt att e-post kombineras med andra kontaktsätt.
Kundtjänst via telefon ger en mänsklig kontakt att associera till ditt varumärke. Det kan skapa en känsla av trygghet när kunderna får prata direkt med oss. Vid inkommande samtal går det snabbt att ta emot kunders ärenden, svarstiderna är betydligt kortare jämfört med andra kontaktvägar. Telefonen är även ett kraftfullt verktyg för att nå ut till missnöjda kunder.
Andra alternativ i vår kundtjänst är chatt och sociala medier. Att finnas tillgänglig online blir mer och mer vanligt, då många uppskattar kommunikation i realtid. Oftast erbjuds detta i kombination med mer traditionella kontaktsätt.
Vi jobbar med omnichannel, vilket innebär att alla kundtjänstkanaler leds till samma ställe. Oavsett vilka kontaktsätt du väljer har vi samma kontaktpersoner som blir experter på dina produkter och svarar på alla dina kunders ärenden.


Vad kostar det?
Byt en vanligen fast kostnad till en rörlig hos oss. Utöver en uppstart- och månadskostnad tar vi enbart betalt för det arbete vi utför. Därför blir kostnaden rörlig och varierar i takt med hur många ärenden som kommer in från slutkunderna.
Kontakta ossSnabbt svar
Vårt utbildade team svarar snabbt på varje kundfråga, problem eller klagomål. Vi agerar utefter dina riktlinjer och önskemål för att rättvist spegla ditt varumärke.
Gör ditt befintliga team ännu bättre
Vi kan vara din enda kundtjänst, men vi kan också stå stand-by och täcka upp när du behöver förstärkning. Testa oss!
Använd dina nuvarande system
Du arbetar i dina system, och vi hand om allt hos oss. Alla system vi arbetar i ingår.
Skala upp
Börja i liten skala och växla upp som du önskar. Inga minimikrav finns!
Så funkar det
Att outsourca din kundtjänst innebär att du anlitar oss som tredjepartsleverantör för att ta hand om ditt företags kundtjänstfunktioner. I praktiken kan processen se ut på följande sätt:
1. Identifiera behov
Du måste först identifiera dina behov och krav på kundtjänst, inklusive vilka kanaler som ska användas för att hantera kundinteraktioner (t.ex. telefon, e-post, chatt). Fundera på vad som är viktigt för just dina kunder.
2. Avtal
När vi har sett över behoven tar vi fram ett avtal och tillhörande överenskommelser som klargör vårt ansvar, våra priser, och övriga villkor.
3. Utbildning
Vi kommer behöva utbildning om dina produkter eller tjänster, företagskultur, värderingar och kundtjänstpolicy, så vi kan leverera kundtjänst på ett sätt som går i linje med ditt varumärke. Vi utför inte arbetet i Shelfless namn, utan i ditt.
4. Implementering
Vi implementerar kundtjänstfunktionen och börjar hantera dina kundinteraktioner enligt överenskommen plan.
5. Uppföljning
Det sker löpande uppföljning och rapportering. På detta vis får du full inblick i praktiska saker som antal ärenden och tidsåtgång, med mera.
Varför outsourca?
Det finns många olika anledningar till att våra kunder väljer att outsourca sin kundtjänst. Här är några exempel:
Kostnadsbesparingar
Genom att outsourca kundtjänst till Shelfless blir något som ofta är en fast kostnad internt i stället en rörlig kostnad som är betydligt enklare att följa upp.
Expertis
Vi är specialister på kundtjänst och tränade i att hantera många olika typer av kundinteraktioner. Genom att anlita oss på Shelfless kan du som kund dra nytta av vår expertis och erfarenheten hos vårt team.
Skalbarhet
Outsourcad kundtjänst ger företag möjlighet att hantera stora volymer av kundinteraktioner under högtrafikperioder, utan att behöva anställa och utbilda mer personal. Till exempel under kampanjperioder, semester eller säsongsvariationer.
Tillgänglighet
Det är inte bara kostnaden som blir rörlig, utan även tillgängligheten. Genom att dela kundtjänst med flera andra kunder finns vi alltid tillgängliga och kan därför erbjuda riktigt bra svarstider.
Flexibilitet
Genom att outsourca din kundtjänst kan du som kund bedriva din verksamhet utan att tänka på kundtjänsten. Du har också flexibiliteten att ändra och planera om med kort varsel.
Fokus
De av våra kunder som har störst framgång i sina affärer har flera gemensamma nämnare. En av dem är fokus. Genom att fokusera på sin affär och kärnverksamhet, och inte lägga energi på exempelvis kundtjänst, får du ett ostört fokus i hela organisationen.

En extern kundtjänst innebär att du låter oss som tredje part ta hand om din kundtjänst. Vi är experter på kundtjänst och utbildar oss i ditt sortiment och svarar i ditt varumärke för att ge din slutkund bästa möjliga bemötande. Vi erbjuder flera olika kontaktsätt och är flexibla för att du enkelt ska kunna skala upp och ner efter behovet av kundtjänst under exempelvis kampanjer eller säsongsvariationer.
Du väljer vilka kontaktsätt som passar dig och din slutkund bäst. Vi erbjuder kundtjänst både via telefon, e-post, chatt och sociala medier. Oavsett vilka kontaktsätt du önskar svarar vi genom ditt varumärke och följer din verksamhets riktlinjer.
Som extern kundtjänstleverantör garanterar vi snabba svar. Antingen agerar vi hela din kundtjänst eller gör ditt befintliga team starkare genom att täcka upp när du behöver oss. Med en extern kundtjänst finns möjligheten att smidigt skala upp eller ner om du önskar. Inga minimikrav finns.
Några av de fördelar som följer med att outsourca kundtjänsten är kostnadsbesparingar, tillgänglighet för din slutkund, vår expertis och flexibilitet samt skalbarhet under exempelvis högsäsong.
Vi vill underlätta för dig som partner till oss. Genom att outsourca din kundtjänst till oss kan du fokusera på kärnverksamheten. Vi har lång erfarenhet inom kundtjänst och jobbar för att bemöta, hjälpa och sprida upplevelsen av ditt varumärke på absolut bästa sätt.
Vad kan vår kundtjänst göra för dig och din verksamhet? Vi berättar gärna mer!