Möt Niklas, säljare på Shelfless
”Jag tycker det är så häftigt att jag i ena stunden kan prata med en person med en expanderande e-handel hemma i sitt kök, och i nästa samtal ett jättestort företag! Skillnaden mellan potentiella partners kan vara allt mellan himmel och jord, och det är så häftigt att få sitta i de rummen och diskutera.”
Som säljare är Niklas det första stoppet för nya kunder hos Shelfless. Ett uppdrag som går ut på att guida de nya kontakterna till den lösning som passar bäst för just deras e-handel – något som kräver en rejäl dos kunskap.
Niklas förklarar säljrollen som bred. Den är inte krängande, utan snarare guidande. I sin första kontakt med Shelfless är det många blivande partners som inte har full koll på vad det innebär att samarbeta med en 3PL-leverantör, och hur det kan underlätta just deras e-handelssituation. Som ny på jobbet är det mycket information som ska landa för Niklas:
”Att rekommendera rätt lösning kräver väldigt mycket kunskap, och otroligt mycket förtroende från den man pratar med. Jag är ny på Shelfless, har varit här sedan augusti i år, så all kunskap besitter jag inte än. Kunderna kommer från olika branscher, är olika stora och har olika behov – varje kund är ju unik på det sättet. Man måste vara anpassningsbar och tänka på allt, och hjälpa dem baserat på hur deras affär ser ut.”
Att vara säljare är dock inte någon nyhet för Niklas. Han har tidigare jobbat i både klädbutik och som bilförsäljare. Efter ett antal år i olika säljroller kände han dock att han behövde ta en paus från försäljningen och göra något annat. Detta ”annat” landade i lagerarbete:
”Ända sedan början av min jobbresa har jag varit säljare, men jag tog en paus och jobbade på olika lager i 4 år. Det senaste jobbet var som terminalarbetare på Bring. Någonstans längs vägen kände jag att jag ville tillbaka till en säljroll, för jag tycker det är så roligt att skapa kontakt och bygga relationer. Jag gillar att liksom hitta en väg tillsammans till något som kunden söker. Då dök annonsen för min nuvarande roll upp, och det kändes lite som en ´perfect match´ att bli säljare för en lager- och logistiktjänst.”
Niklas berättar att han alltid gillat lager- och logistikbiten av de arbeten han haft, och logistikbranschen i stort förklarar han som något väldigt komplext, något han insett på ett djupare plan som säljare av en logistiktjänst.