Kom och träffa oss på D-Congress den 6-7 mars 2024!
27 februari, 2024
Med fler än 2500 deltagare, över 100 utställare och drygt 100 talare på Svenska Mässan i Göteborg, är D-Congress Nordens mest betydande e-handelsevent. Det är ett tillfälle att mötas, inspireras, diskutera och hitta nya samarbeten med andra inom branschen.
Vilken roll spelar e-handeln i omställningen mot en grön ekonomi, och vad gör Svensk Handel för att driva handelns transformation? Det är frågor som Sofia Larsen, VD på Svensk Handel, kommer att svara på när hon sparkar igång årets D-Congress med att presenterar årets tema – Innovation for Impact. Den 6-7 mars kommer talare från Europaparlamentet, Svensk Handel, ASTER, Cradlenet, Salesforce, Miljömärkning Sverige, Ecommerce Europe, och många fler tala om hur handeln kan ta ledartröjan i näringslivets omställning mot en mer cirkulär ekonomi.
Under dagarna kommer viktiga ämnen diskuteras som exempelvis, Hur digitaliseringen kan accelerera företagens hållbarhetsarbete, EU:s Green Deal och vad Europas gröna framtid innebär för e-handeln, Regenerativ konsumtion och handel samt Hur vi skapar en positiv förändring.
EU:s Green Deal – Big Deal? Vad innebär Europas gröna framtid för e-handeln?
Arba Kokalari – Europaparlamentariker (M) och Martin Kits, chef näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel kommer att diskutera hur tankarna går angående EU:s Green Deal och analysera de regler och den lagstiftning som är på gång. De kommer även att diskutera möjligheterna att integrera cirkulära affärsmodeller och dra nytta av ekonomiska incitament samtidigt som de främjar en positiv miljöpåverkan. Denna session kommer även ifrågasätta hur vi omvandlar utmaningar till innovativa lösningar för en grönare framtid både inom handeln och e-handeln.
Sverige behöver ett grönt Narrativ
På Onsdagen kommer bland andra Sandra Gadd, CFO, Boozt, ta upp behovet av ett ledarskap i Sverige som tydligt berättar hur den gröna omställningen skapar möjligheter för landet. Genom en starkare berättelse kan riktningen för Sverige bli tydligare och tempot i omställningen öka. De tar också upp hur handeln i dess olika former spelar en avgörande roll i denna berättelsen. På scenen kommer även Johan Munck, CEO, Polarn och Pyret, Nina Jönsson, VD, ICA-gruppen, författarna Ulf Kvensler och Mari Jungstedt, Sofia Larsen, VD, Svensk Handel och Per Schlingmann, författare, föreläsare och rådgivare att delta.
Regenerativ konsumtion och handel – Hur skapar vi positiv förändring?
En visionär framtid är fokuset för denna paneldiskussion där Johanna Nordell, hållbarhetschef, IKEA Sverige, Josephine Darlington, Head of ASTER, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi på Center for Retailing, Handelshögskolan i Sthlm, Per Ljungberg, Chief Innovation Officer/Head of D-Congress, Svensk Handel kommer att delta. De kommer att diskutera bland annat de strategier och innovationer som behövs för att främja ett mer medvetet köpbeslut hos konsumenterna och främja cirkulär konsumtion. De kommer även ta upp avgörande systemstöd som behövs för att realisera den omvandlingen.
Vi på Shelfless ser fram emot årets tema då hållbarhet alltid är i fokus hos oss. Med Shelfless kan små, medelstora och stora nätbutiker ta ett större steg i hållbarhetsarbetet. Den fulfilmentlösning som vi erbjuder är ett bra exempel på hur vi på Shelfless alltid strävar mot att vara den mest hållbara lagrings- och logistiklösningen i vår bransch i Norden.
Vill du veta mer om hur Shelfless kan hjälpa dig?