E-handel 2024 – Kunderna verkar återvända till e-handeln!
20 mars, 2024
Svensk Handel skriver igår om en markant ökning av antalet konsumenter som handlar på nätet, vilket observerades under februari månad.
Efter två år med huvudsakligen negativ tillväxt 2022 och 2023 verkar kunderna återvända till e-handeln. Dessutom visar volymförsäljningen en positiv trend, med en ökning på 10 procent i februari.
Enligt Svensk Handels E-handelsindikator uppgick omsättningen från e-handeln till 11,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med 14 procent jämfört med februari 2023.
Branschen har alltså fortsatt sin imponerande tillväxt med ännu en månad av tvåsiffriga ökningstal efter den starka försäljningen i januari. Totalt sett har omsättningen under årets två första månader ökat med 16 procent jämfört med samma period förra året.
Hos Shelfless ligger fokuset på enkelheten! Den präglar vår logistik för e-handel och vår fulfilmentlösning sträcker sig över hela processen från order till leverans. Vi har bra inblick i hur det går för våra kunder och partners. Därför blir vi riktigt glada när vi får ta del av dessa positiva siffror.
“Positiva siffror! Många e-handlare har vänt och vridit på sina strategier under 2022- 2023. Detta kan även tyda på en förändring rent sälj-strategiskt. Att skapa lönsamhet och att tillföra värde till sina kunder, hitta rätt produkter och de produkter som konsumenterna verkligen behöver. Spännande att följa utvecklingen närmsta tiden nu och framförallt kul med lite positiva nyheter för alla.”
-Tommy Palmén, Säljansvarig
”Jag hoppas jag inte jinxar något när jag tror att det värsta är över. Äntligen lite gladare siffror och kan vi även se lite positiva signaler från marknaden tror jag att 2024 kan bli ett riktigt bra e-handelsår”
– Jonas Ahlgren, VD
Dags att skala upp?