Därför valde CDON logistiklösningen från Shelfless
Nordens ledande digitala marknadsplats har lagt ut delar av sin logistik på fulfilmentlösningen Shelfless. Varför? Här svarar Tobias Neumann, Operations Manager hos CDON.
En magväska på köpet för de som ringde in först och gjorde en beställning. Det var sådant som programledarna kunde fresta med i de färgsprakande säljshower som dök upp i slutet av 80-talet.
Där börjar också historien om CDON. Det var nämligen jämsides med TV-shop som de första stegen togs mot vad som numera är en av Nordens största handelsplatser på nätet.
Genom en bransch i snabb förändring, kraschade dotterbolag och tuff konkurrens köptes resterna av TV-shop ut för att bli en del av CDON Group. Idag är bolaget en marknadsplats där externa handlare erbjuder allt från träningsutrustning till leksaker och elektronik. Delar av den egna försäljningen finns dock kvar.
Detta hanteras genom att lagerhållning, plock, pack, leverans och returer går genom Brings fulfilmentlösning Shelfless. Att det blivit så har flera förklaringar.
Avgörande var att Bring är experter på just logistik. Dessutom visade det sig tidigt att det handlade om en partner med stort engagemang, skräddarsydda lösningar och funktioner som ger unika kundvärden, menar Tobias Neumann som är Operations Manager hos CDON.
– Med Shelfless har vi fått en extremt flexibel lösning för olika storlekar och volymer, och dessutom ett brett nätverk över hela Norden.
Ytterligare en viktig del handlar om integrationen. Med tanke på verksamhetens omfattning har det varit avgörande att Shelfless kunnat anpassa sina processer efter CDON i stället för tvärtom. Kundportalen som följer med på köpet beskriver Tobias Neumann som ”ren lyx”.
– Med några få musklick kan vi göra ändringar och anpassningar som kostar dyra pengar hos andra aktörer.
Saman Hadiani är Head of Digital på Shelfless. Enligt honom skapar fulfilmentlösningen stor effektivisering genom stordriftsfördelar, spetsteknologi och kompetens.
– Vår standardlösning är av högsta kvalitet. Utöver det finns oändliga möjligheter att anpassa och optimera processerna efter kundens önskemål.
Några magväskor ingår inte för den som kastar sig på telefonen. Däremot erbjuds vad som sannolikt är marknadens mest flexibla fulfilmentlösning, med sänkta kostnader och effektivisering för kunden.