Shelfless Flagship Standard – ett nytt mått på excellens
13 februari, 2024
På Shelfless har ett internt initiativ styrts upp för att sträva efter excellens i alla led. Detta går under namnet Flagship Standard – en påminnelse och en morot för att jobba mot, och överträffa, högt uppsatta mål i verksamheten.
”Flagship” är ett uttryck som pekar på ett sammanhangs mest framstående aktör – Detta är Shelfless mål inom lager och logistik. Initiativet ”Flagship Standard” föddes när lagret i Ängelholm byggdes upp 2019 och behövde ett gemensamt mål att sträva efter. Idag är det en del av Shelfless Operations DNA som fått gro och växa i alla Shelfless forum. Marlon Spina, Head of Operations på Shelfless, berättar:
”Flagship Standard handlar inte om att möta förväntningar, utan om att ständigt överträffa dem! Det handlar inte om att nå ett visst mål, utan att krossa alla tidigare mål och ständigt vara i rörelse för att bli bättre än vi var igår.”
Han fortsätter med att säga att det alltid handlar om att förädla sin produkt och ge sig ut på ny mark med inställningen att vi är här för att sätta vårt tydliga fotavtryck. Alltid med kundens bästa i fokus för att ständigt förbättra Shelfless tjänster och service.
Men hur mäts framgång? Det krävs undersökningar för att veta att standarden upprätthålls, och att vi faktiskt rör oss framåt. Därför mäts Shelfless standard bland annat genom internrevisioner på alla lager. Detta sker två gånger per år och mäter allt ifrån helhetsintrycket till HMS, ordning och reda, produktionsplanering, kundnöjdhet, leveransprecision och daglig styrning.
”Den interna revisionen sätter höga krav på våra lager och medarbetare. Resultatet är ett bolag som jobbar med ständiga förbättringar där medarbetaren tillåts vara kreativ med vår arbetsgivare i fokus – kunden!” fortsätter Marlon.
Som en extra morot erhåller det lager med högst standard vid den interna revisionen en pokal, som ett kvitto på arbetet som investeras i site och medarbetare.