Möt Marlon, Head of Operations på Shelfless
”Jag snubblade in i någonting som blev mitt DNA. Jag älskar lager, jag älskar logistik, jag älskar ledarskap och brinner för att utveckla andra ledare!”
För ett effektivt team krävs en målmedveten ledare. Att se potentialen i människor, utmana och bygga upp starka ledare – Det är Marlons drivkraft.
Möt Marlon, Head of Operations på Shelfless Sverige, med ett övergripande ansvar för kvalitet och lönsamhet på Shelfless driftenhet. I sin roll arbetar han tätt med driftcheferna för samtliga siter i Sverige, där han stöttar och coachar i både det dagliga och långsiktiga arbetet mot framgång på våra siter.
”Jag kommer själv från arbete i driften, jobbade som site manager i Ängelholm i två år, så det ligger mig varmt om hjärtat att jobba med just operations och drift. Jag har trampat på minor, gjort misstag och lärt mig på vägen – den erfarenheten är värdefull, och det tar jag med mig när jag stöttar och coachar siterna idag.”
Marlon nämner även vikten av uppföljning och att våga ifrågasätta rutiner. I driftens standardiserade vecko- och månadsmöten menar Marlon att han agerar filter och utmanar. Den enkla frågan ”varför?” leder ofta till intressanta och nytänkande idéer som i sin tur bidrar till verksamhetens utveckling.
Resan som ledde till Shelfless började på ett lagerjobb i tonåren:
”Jag snubblade in på ett lagerjobb i tidig ålder, jag behövde pengar för jag ville resa. Jag älskar att resa. Efter en tid fick jag mer ansvar. Jag älskade ansvar, och utifrån det har jag bara byggt vidare på det här med ledarskap och projektledning. Så, jag snubblade in i någonting som blev mitt DNA, jag älskar lager, jag älskar logistik, jag älskar ledarskap och brinner för att utveckla andra ledare.”
Marlon har varit på Shelfless och dåvarande DreamLogistics sedan 2019. Han förklarar sin första tid på siten i Ängleholm som väldigt givande. Med gula tejprullar i högsta hugg växte nya rutiner och dagens standardiserade drift fram, något som sedan applicerades även på övriga siter och bidrog till den målinriktade drivkraften för verksamhetens fortsatta utveckling.
Marlon, vad borde vi hålla ett öga på i logistikens värld just nu? Svaret kom lika snabbt som självklart: helt klart automation! Med X antal kunder i dammen och Y antal aktörer landar kundens beslut på den aktör som erbjuder bäst kombination av pris och service. Här kan automation vara en deal-breaker:
”Aktören som kommer fånga de största fiskarna i dammen, det är spelaren som är flexibel, kan leverera kvalitet och service, men också ha automationen med sig. Kunden vill att vi ska leverera så snabbt som möjligt idag, och det är bara möjligt med automation. För vår del tror jag integrationen med Bring möjliggör detta, med ekonomiska muskler har vi råd att investera i automation, och vi kan vara en ledande 3PL-aktör som levererar det kunderna efterfrågar.”
Utanför jobbet är det papparollen, matlagning och kampsport som främst berikar den lediga tiden:
”Jag är en livsnjutare. Jag vill gärna påstå att jag lever varje dag som om det vore min sista. Jag har två flickor på 9 och 7, är gift och gör väldigt mycket tillsammans med min familj. I jobbet är jag iväg mån-fre, så varje helg hittar vi på någonting och tar vara på tiden. Jag är väldigt, väldigt mycket pappa på helgen!”
Både Marlon och döttrarna har ett intresse för Brasiliansk jujutsu, något han har hållit på med i 15 år, och intresset för mat förklarar Marlon måste komma från sina rötter i Sicilien. På frågan om favoritrecept tar det en stunds funderande och överläggning innan han ger ett svar där den diplomatiska ledarrollen lyser igenom:
”Om alla ska vara nöjda – pizza, haha! Då ställer vi oss i köket och bakar pizza tillsammans och alla får lägga på precis det de vill ha. Enkelt, gott och rättvist!”