Dogmania gick från eget lager till Shelfless
Dogmania är hundbutiken online som likt andra e-handlare behövde finna marginal under pandemin. När systerbolaget Digtory träffade Shelfless för Dogmanias räkning, planerade vi för fortsatt expandering utrikes och ett personligt partnerskap på vårt lager i Habo.
Vad fick er att börja titta på att använda en 3PL partner?
Vår främsta anledning var att komma ner i kostnader och arbetsbelastning för att kunna fokusera på sälj och marknadsföring. Vi siktar på att omsätta 15 miljoner år 2023/2024, så vi har planerat för en stark tillväxt. Vi ska internationalisera verksamheten och har nu kommit igång med Be Global för att få hjälp med styrningen. Vi valde att gå med Shelfless för att det kändes mest naturligt, att de finns lokalt och har erfarenhet samt flexibilitet.
Vilka fördelar ser ni med en 3PL partner?
Dogmania är en e-handelsverksamhet som varit i gång i ca 10 år. Vi som driver företaget nu tog över dogmania.se i september 2022. I januari tog vi beslut om att flytta till 3PL och i februari flyttade vi in. Så vi har inte varit igång så länge. Det vi diskuterade inför beslutet, och som vi redan ser är att vi kan fokusera mer på det som genererar intäkter. Det krävs en del resurser att driva en e-handel, man behöver tänka fler kanaler. Exempelvis har vi parallellt tagit fram ett showroom i Jönköping, där vi kan ta emot besökare. Vilket också genererar bättre kundservice när vi kan hjälpa till att passa in selar och täcken exempelvis.
En annan viktig fördel med att flyttat till 3PL, som vi ser framåt, är att vi kan skala upp och ner lagerytan som vi inte hade kunnat göra i eget lager. Med facit i hand så skulle vi bytt redan när vi tog över Dogmania. Det vi lärt oss är att man inte borde ha eget lager innan man omsätter 100 miljoner. Det är svårt att få i hop lönsamheten.
Tips till andra e-handlare som funderar på 3PL
Var noggrann med att göra en riskbedömning inför bytet. Se över hur lagret ska optimeras, prisstrategin och fraktkostnaderna. Allt tar alltid längre tid än man räknat med. MEN det är fantastiskt skönt när det är klart och man är på plats! Och till sist, man måste våga för att vinna. Vi är en relativt liten e-handel som omsätter ca 6 miljoner och med ganska starka tillväxtmål. Sitter du i en trubbig teknisk lösning ex e-handel/ERP. Ta hjälp och red ut vad ni behöver för att ni ska kunna jobba flexibelt. Vi bytte ut Askås till Shopify, Specter till Fortnox, tillsatte Sharespine och Ongoing WMS till 3PL Shelfless. Sen att vi har Digtory som ett systerbolag som jobbar med att bemanna marknadsavdelningar med digital kompetens, har varit otroligt skönt då vi fått stöttning och hjälp att få Dogmania på banan.