Förädling och legoarbete
Lego, VAS och förädlingsarbeten
Lugn, vi hjälper dig
Oavsett om din verksamhet är inom e-handel, B2B, D2C och oavsett vad det är för produkter som du hanterar så kommer man till lägen där man behöver extra hjälp. Oftast är det saker som går utanför det vanliga flödet eller delar man vill lyfta ut från det vanliga flödet för att få en mer anpassad logistik.
Detta kallar vi för Legoarbeten men skulle lika väl kunna heta förädlingsarbeten. Den engelska termen är Value Added Service eller VAS som det också förkortas.
Sedan många år tillbaka har vi en hel avdelning som arbetar mest just detta. Denna avdelning använder vi främst när VAS är en kontinuerlig del av vår kunds hantering. Skulle det däremot vara engångsarbeten som uppkommer arbetar alla våra siter med VAS-uppdrag.
Vanligast arbetet är ompaketering, uppmärkning, extra kontroll eller liknande arbeten som missas vid produktion.
…och lugn, utmaningar uppstår och vad du än frågar oss om ser vi till att tillsammans lösa dem.
Kom igång med Shelfless!Tror du oss inte?
Några exempel när det gått lite väl galet för våra kunder och där vi tillsammans hittat lösningar är bland annat:
- När vi stod på torget i Falun och delade ut stekpannor. Stekpannorna var julklappar som hade kommit för sent till vårt lager och enda lösningen var vår egna transportbil och att vi själva fick dela ut dem.
- Metallica i Köpenhamn hade två konserter och vår kund hade sålt slut på alla t-shirt redan under första kvällen. Lördag fick vi uppdraget att paketera om hundratals t-shirt och lite senare gick bilen med destination Köpenhamn.
- Pumpa bollar det kan vi. Sverige har oväntat gått vidare i turneringen och vår kund som arbetar med merchandise behövde att vi pumpar och levererar 1000 bollar till nästa match. Utmaningen var att nästa match var dagen därpå men, 24 timmar senare stod vi och levererade 1000 pumpade bollar.
Vad är då VAS?
Value added service, eller värdeskapande tjänster på svenska, syftar till extra tjänster eller mervärde som ett företag erbjuder utöver den grundläggande produkten eller tjänsten. Det kan innebära exempelvis extra funktioner, förbättrad kvalitet, personlig anpassning, snabbare leverans, eller andra sätt att förbättra kundupplevelsen. Syftet med value added service är att differentiera sig från konkurrenterna och att öka kundnöjdhet, lojalitet och lönsamhet genom att erbjuda en mer komplett och unik upplevelse för kunderna.
Exempel på value added service
Här är några exempel på vad value added service inom logistik och 3PL kan vara.
Kitting/montering
Att sätta ihop flera olika produkter till en komplett enhet. Exempelvis att sätta ihop en komplett cykel genom att kombinera olika delar som ram, hjul, bromsar och pedaler.
Personlig anpassning
Att erbjuda kunderna möjligheten att anpassa produkter efter sina egna önskemål, såsom färg, storlek eller material. Detta kan exempelvis vara relevant för kläder, möbler eller produkter inom elektronik.
Säsongsanpassning
Att erbjuda specialpaket, kampanjer och erbjudanden under högtider och säsonger. Detta kan exempelvis vara julklappspaket eller sommarrea.
Omfattande produktinformation
Att tillhandahålla detaljerad information om produkterna som erbjuds, såsom produktbeskrivningar, tekniska specifikationer och användarmanualer. Detta kan hjälpa kunderna att ta välgrundade beslut vid köp och öka kundnöjdheten.
Reparation och underhåll
Att erbjuda reparation och underhållstjänster för produkterna som erbjuds. Detta kan öka produktlivslängden och förbättra kundupplevelsen.
Installation och konfiguration
Att erbjuda tjänster för installation och konfiguration av produkter, exempelvis för teknikprodukter eller möbler. Detta kan underlätta för kunderna och bidra till en bättre användarupplevelse.
Specialhantering kring returer och utbyte
Att erbjuda smidiga och enkel hantering på specialreturer och utbyten av produkter. Detta kan bidra till att öka kundnöjdheten och stärka varumärkeslojaliteten.
Vi och våra samarbetspartner använder tekniska lösningar, bland annat cookies, för att inhämta information om dig för olika syften. Genom att klicka ”Acceptera alla” ger du ditt samtycke till samtliga syften. Du kan också välja att uppge vilka syften du samtycker till genom att klicka på "Inställningar”. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke genom att klicka på "Inställningar för cookies" i sidfoten.
Läs vår cookiepolicy-
Nödvändiga
Dessa kakor går inte att välja bort. De behövs för att hemsidan över huvud taget ska fungera. -
Statistiska
För att vi ska kunna förbättra hemsidans funktionalitet och uppbyggnad, baserat på hur hemsidan används. -
Upplevelse
För att vår hemsida ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från hemsidan. -
Marketing
Genom att dela med dig av dina intressen och ditt beteende när du surfar ökar du chansen att få se personligt anpassat innehåll och erbjudanden.