Intern strukturförändring för ökad produktionskvalitet
13 september, 2023
Tidigare i år delades rollen som COO (Chief Operating Officer) upp i två nya roller med mer specialiserade inriktningar. De två personerna som tar sig an dessa nya titlar är Linus Honkala och Marlon Spina, numera Head of Quality & Concept respektive Head of Operations.
Att omdefiniera COO-rollen var ett beslut som togs i det kontinuerliga arbetet att förbättra produktionsverksamheten, för att driva en lönsam och kvalitativ produktion på alla plan och skapa möjligheter för ökat kundfokus. Efter intern analys upptäcktes ett ökat behov av både strategiskt arbete och att möta ökade operativa krav, något som dåvarande COO-roll inte hade tillräckligt med kapacitet för. Det ledde till det avgörande beslutet att strukturera om.
Rollens nya definitioner innebär olika fokus. Linus, Head of Quality & Concept, dagliga fokus är att arbeta nära den dagliga driften för att skapa bättre förutsättningar genom att implementera ramverk och hjälpmedel, att skapa och driva vårt koncept och vår best practice-modell i våra olika processer.
”Nyckeln är att arbeta nära verksamheten varje dag och få en inblick i verkligheten i driften. Med den erfarenhet, energi och spetskompetens som finns i teamet är jag övertygad om att vi som Driftenhet kommer nå nya nivåer i och med denna nya utformning av tjänsten” säger Linus Honkala, Head of Quality & Concept.
Marlons fokus som Head of Operations är den löpande driften på Shelfless driftenhet. En operativ roll i tätt samarbete med Driftcheferna för Shelfless samtliga siter i Sverige. Han coachar och stöttar i det dagliga och långsiktiga arbetet mot framgång på siterna, fångar upp behov och agerar därefter.
”Den största fördelen jag ser med denna förändring är att vi kommer kunna vara ännu mer kundfokuserade, och genom ett mer proaktivt arbetssätt skapa oss bättre förutsättningar för att inte bara möta kundens förväntningar, utan även att överträffa dem. Det är ett kompetent team som prioriterar det långsiktiga partnerskapet med våra kunder” säger Marlon Spina, Head of Operations.
Förutsättningen för ett framgångsrikt resultat är ett tätt samarbete de två rollerna emellan, med en tät dialog för att säkerställa att de alltid prioriterar det som är viktigast för verksamheten. Vi kan nu konstatera att denna förändring redan fört med sig positiva effekter i driften.
”E-handeln och våra kunder har stora utmaningar som det är, den förändring vi nu gör är ytterligare ett steg i att hjälpa våra kunder med den absolut bästa logistiktjänsten. Extra kul att vi redan ser effekt på denna satsning” säger Jonas Ahlgren, VD Shelfless Sverige.