Information angående Brexit
22 december, 2020 (Nyheten publicerades först på dreamlogistics.se)
Vi har sammanställt några råd och information för er som blir berörda av förändringen som sker i och med Brexit.
Även om det fortfarande råder oklarheter i exakt hur allt kommer bli efter Brexit så har vi sammanställt en del råd till er som blir berörda av denna förändring. För trots att inte allt står klart finns det några saker man kan förbereda sig med. Dessa punkter är avgörande för att kunna skicka till UK från och med 1/1 2021.
1. Ansök om ett Eori-nummer i Sverige.
2. Säkerställ att ni är momsregistrerad inom EU.
Det räcker alltså att ni är det i Sverige.
3. Ansök om ett Eori-nummer i UK.
https://www.gov.uk/vat-registration/how-to-register
Info gällande Tull & Moms
Orders med värde under £135:
Dessa är tullfria men ni som säljare ansvarar själva för att ta betalt för moms från kunden vid köpet. Momsen skall sedan ni betala in till HMRC via UK VAT registration.
Orders med värde över £135:
Dessa ansvarar importören för att betala in momsen och det kan även tillkomma tullkostnad beroende på varornas ursprung.
Ordrar som skickas innan 1/1 men som kommer fram efter?
Så länge det går att påvisa att ordern är skickad innan den 1/1 2021 så ska det inte vara några problem. Det ska räcka med att fraktdokumentet har datum eller att man kan se det på spårningen när försändelsen är skickad.
Viktigt att tänka på
Det kommer förmodligen att påverka ledtiderna till UK då transportörerna misstänker att det kommer att bli köer vid tullen för vägtransport. Vill man säkerställa så liten påverkan som möjligt är flygtransport likt UPS-Express saver att rekommendera.
Har ni frågor kring Brexit, kontakta din kundansvarig med ert UK-Eori nummer så hjälper vi er vidare.