Hållbarhet och miljö
Med Shelfless kan små, medelstora och stora nätbutiker ta ett större steg i hållbarhetsarbetet. Vårt mål är att bli den mest hållbara lagrings- och logistiklösningen i vår bransch i Norden.
"Hållbarhet och miljö engagerar och blir viktigare för både företag och konsumenter. Många förstår att de måste tänka annorlunda för att överleva i framtiden. Tack vare Brings Shelfless-lösning, som gör kundernas lagerhantering så hållbar som möjligt, kan vi spara nätbutikerna mycket tid, avlasta dem och hjälpa dem att komma in i det gröna skiftet"
Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.
Automatisk lagring säkerställer minimalt fotavtryck
Utsläppsminskningen sker på flera sätt inom Shelfless: På varje lager arbetar 100 till 200 personer sida vid sida med robotar och smarta förpackningsmaskiner som drivs av förnybar energi. Solfångare, el och värme från fossilfria energikällor gör att lagren ibland är självförsörjande på energi.
Det helautomatiska robotsystemet AutoStore ser till att produkterna plockas, packas och görs klara för distribution i expressfart när en beställning kommer in. Packmaskinerna ser till att minimera luft och plast i förpackningarna.
Jämfört med ett traditionellt lager har Shelfless-lagret dubbelt så mycket lagerkapacitet på befintlig yta. Vilket gör att våra kunder minskar sitt miljöavtryck genom effektivare lagerhållning. Robotsystemet gör oss unika jämfört med våra konkurrenter, säger Tobias Åbonde, Head of Shelfless på Bring.
Utvecklar innovativa lösningar
Shelfless arbetar med ett antal digitala innovationer som ska minimera klimatavtrycket från näthandeln. Bland annat kommer det att gå att se klimatavtrycket på produkterna som till en början kommer att visas för nätbutikerna.
– Vårt jobb är att göra data transparent för alla våra kunder, vilket vi kallar "datademokratisering". Men det är kunderna som i slutändan bestämmer vad de ska göra med denna information, säger Saman Hadiani, digitaliseringschef för Shelfless.
Om en produkt inte säljs kan kunderna till exempel välja att stoppa produktionen eller vidta mer hållbara åtgärder. Dessutom utvecklar vi kontinuerligt smartare returlösningar med mindre miljöpåverkan. Nätbutikerna kan själva välja vad som ska hända med varorna vid retur, utifrån skick, värde och andra parametrar.
Medarbetarna först
Även om automation och utveckling är viktigt så vill vi betona att våra medarbetare är en utav våra viktigaste resurser. Inget lager kan automatiseras helt, det är heller inte lösningen på alla kunders problem.
Alla våra lager har därför också möjlighet att hantera varor manuellt som ett komplement till automatiseringen. Till exempel plockas de allra största produkterna ofta manuellt innan de kombineras senare i automationskedjan.
Det är robotarna som hjälper våra medarbetare, och inte tvärtom. All teknik vi har stärker våra medarbetares hälsa, miljö och säkerhet på arbetsplatsen. Digitaliseringen hjälper till att minska den fysiska hanteringen av tungt gods, långa transportvägar och minimerar risken för skador. Det automatiska robotsystemet är därför en viktig miljöåtgärd även ur detta perspektiv.
Nordens mest hållbara logistikleverantör
Klimat och miljö är en ledstjärna för Posten och Bring och de har under många år arbetat systematiskt med att minska sina klimatutsläpp. Koncernen har minskat sina koldioxidutsläpp med 55 % sedan 2012. Det uppmärksammas: 2022 utsågs koncernen till Nordens mest hållbara logistikleverantör av Financial Times.
– Med Shelfless tar vi ytterligare ett steg i vårt hållbarhetsarbete. Målet är att bli den mest hållbara lagrings- och logistiklösningen i vår bransch i Norden, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.
Bring har för närvarande nära tio fullängdsfilmcentra i Norge, Sverige och Danmark, som samarbetar över nationsgränserna. Det gör att nätbutikerna kan placera sina produkter närmare slutkunden, var som helst i Norden. På så sätt kan företag växa på nya marknader, samtidigt som transportled och klimatutsläpp minska.
Mot Europa och den globala marknaden
Planen för de närmaste åren är att öppna fler lager i Norden, vilket kommer att placera nätbutikerna ännu närmare slutkunderna i Norden. Även om Shelfless är en lokal nordisk logistiklösning, vänder de sig också mot Europa och den globala marknaden.
– Vi verkar framför allt i Norden, men vi hjälper kunder med leveranser runt om i världen. Shelfless arbetar med många olika transportörer vilket gör att vi kan hantera paketen lokalt, regionalt, nordiskt och globalt, säger Tobias Åbonde, Head of Shelfless på Bring.
Vi och våra samarbetspartner använder tekniska lösningar, bland annat cookies, för att inhämta information om dig för olika syften. Genom att klicka ”Acceptera alla” ger du ditt samtycke till samtliga syften. Du kan också välja att uppge vilka syften du samtycker till genom att klicka på "Inställningar”. Du kan när som helst ta tillbaka ditt samtycke genom att klicka på "Inställningar för cookies" i sidfoten.
Läs vår cookiepolicy-
Nödvändiga
Dessa kakor går inte att välja bort. De behövs för att hemsidan över huvud taget ska fungera. -
Statistiska
För att vi ska kunna förbättra hemsidans funktionalitet och uppbyggnad, baserat på hur hemsidan används. -
Upplevelse
För att vår hemsida ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från hemsidan. -
Marketing
Genom att dela med dig av dina intressen och ditt beteende när du surfar ökar du chansen att få se personligt anpassat innehåll och erbjudanden.