Hållbara returer: Humswear skänker över 100 par skor till Röda Korset
15 november, 2023
Det finns ett stort frågetecken kring returer i e-handeln: Vad händer med de produkter som inte är i skick att ställas tillbaka på lagerhyllan för återförsäljning, men som i många fall fortfarande är brukbara?
I en tid där hållbarhet och återvinning är högst prioriterade frågor för både konsumenter och företag, kommer en glädjande nyhet som visar hur e-handel och returer kan omvandlas till en positiv kraft för samhället. Henrik Jonsson, affärsutvecklare på Bring, hade idén om att göra något gott med dessa returer, något som kan gynna människor istället för att låta produkterna gå till spillo.
Bring har sedan tidigare ett långtgående samarbete med Röda Korset, där Bring tillhandahåller lager för beredskapsmaterial och sköter transporter till och från pågående krisinsatser. Att ta samarbetet vidare var något både Henrik och Röda Korset tyckte var en bra idé! Om brukbara returer kan gå till välgörenhet istället för till spillo är det en vinst för alla inblandade.
”När jag fick höra rapporteringen om dumpning av returer i Afrika i vintras gjorde det mig extremt uppförd. Men, i min roll på Bring och Shelfless har jag faktiskt mandat att jobba förebyggande och göra något åt det, vi ska inte vara en bidragande faktor till problemet. Där föddes idén!” berättar Henrik.
Först ut att haka på initiativet är Humswear som har sitt lager hos Shelfless. Humswear är företaget som säljer stilsäkra loafers och tofflor med hög komfort. Humswear valde att gå bortom de traditionella returprocesserna för att vara med och skapa en positiv inverkan i samhället. Dock är det inte returer som var aktuellt i denna första satsning, utan Humswear skänkte tidigare i oktober över 100 par av föregående årets kollektion. Henrik lämnade över skorna till Röda Korset, med förhoppningen att även detta blir ett samarbete som får växa och blomstra.
Hans Hvidsten, Röda Korsets secondhandbutik på Södermalm i Stockholm, är mycket tacksam över Humswears generositet och hoppas att detta kommer inspirera fler företag att följa i deras fotspår:
”Det här är ett jättebra initiativ, och vi hoppas fler vill haka på! För oss betyder försäljning av användbara returer utökade inkomster som finansierar Röda Korsets hjälpverksamhet internationellt, nationellt och lokalt. Dessutom återanvänds redan producerade varor på ett klimatvänligt vis!”
Initiativet belyser potentialen med hur returer inom e-handelsbranschen kan bidra till en mer hållbar och humanitär värld. Humswear visar att företag kan ta ett stort steg mot en mer ansvarsfull och medveten konsumtion och samtidigt göra en positiv skillnad i samhället.
Shelfless har även sedan tidigare ett samarbete med Hela Människan, en verksamhet som stöttar människor i en utsatt livssituation.
På bilden: Hans Hvidsten, Röda Korset Södermalm