Årets Black Friday i backspegeln
29 november, 2023
Årets Black Friday och Cyber Monday har passerat, och vilken fest det blev! Huvudkontoret i Kärnekulla står fortfarande tomt då alla drar sitt strå och hjälper till med ordrar ute på lagren, för att de så snabbt som möjligt ska nå sin slutdestination.
Under pandemiåren nådde e-handeln en topp, och nu under 2023 har man istället sett minskad tillväxt. I och med detta och det nuvarande ekonomiska läget var det en utmaning att förutspå utfallet för årets Black Friday:
”Vi såg till att tillsammans med våra kunder ta fram tydliga prognoser och leveransplaner. Istället för att mäta resultatet mot den totala mängden ordrar som vi tidigare gjort har vi sett individuellt på kund till kund. Vi har nog aldrig haft så stor kontroll på ordrar in, ordrar ut och bemanning som vi haft i år.” säger Jonas Ahlgren, VD på Shelfless Sverige.
Jonas konstaterar att vi nått och passerat de uppsatta målen. När Black Friday-perioden väl var igång fick prognoserna skruvas upp hos många av våra kunder, för att sedan göra det en vända till. Utfallet blev högre än vad vi tillsammans med kunderna trott.
De olika lagren har olika fokus baserat på sina produktflöden, som manuellt plock och pack i Habo och högpresterande automation i Rosersberg. Vi kan med glädje konstatera att den nya automationen som invigdes i Stockholm tidigare i höstas har presterat över förväntan under det första riktigt stora trycket sedan invigning:
”I Stockholm har vi slagit rekord på ordrar ut på ett individuellt skift. Höjdpunkten på siten i Stockholm var att se att den nya automationssatsningen inte bara fungerar, utan också levererar!” fortsätter Jonas.
Black Friday-peaken är snart förbi, men vi rör oss sömlöst över till den intensiva julhandelsperioden, för att därefter göra oss redo för returvågen efter jul. Maskineriet är uppvärmt och vi är mer än redo att leverera högkvalitativ service under den fortsatta högsäsongen.
”Om jag fick avsluta med något så vill jag verkligen rikta ett stort tack till alla mina medarbetare som varje dag ser till att skapa stordåd för våra kunder. Det är en ära att få se vad vi åstadkommer tillsammans.” avslutar Jonas.